vineri, 22 octombrie 2021

Rambling Autumn - Confused memories

***

Toamna hoinară
-
Amintiri încurcate



    Fâșia de drum spre casă cotea brusc și așternea în fața ochilor un fel de lagună, în care stăteau adunate câteva porți, asemeni unor corăbii de pirați, ascunse de privirile autorităților. Una din ele era poarta noastră. Casa din dreapta era rar vizitată; stăpânii cei bătrâni, fiind de o bunătate rară, au plecat la ceruri, unul după altul, de parcă s-au înțeles să nu se despartă pentru prea mult timp. Au avut un fecior, care era cam țâfnos, cam înfumurat, cum se zice pe la țară, cam alintat. Avea multe lucruri cu care se putea lăuda, căci părinții lui îl iubeau nespus. Dar, după cum se vede, iubirea, cu cât e mai curată și atotcuprinzătoare, are un efect bizar și mai mult întunecat, probabil demonstrând un fel de echilibru al existenței – un preafrumos are în față un preaurât. Căci de când e lumea se știe că ce se obține ușor și în exces, nu se prețuiește.
    Nu e nimic nou în frazele mele, dar bunică-mea avea un fel de înverșunare împotriva lui și, deseori, îl stropșea cum putea ea, colorat și din belșug. Și, cel mai curios lucru, că el niciodată nu i-a răspuns la fel, după cum făcea cu restul oamenilor. Peste câteva zile venea iar și ea nu-i zicea niciodată să nu mai vină.
    N-a durat prea mult, de fapt nu știu cât a durat, eram mică și timpul trecea altfel decât acum. S-a întâmplat într-o seară de primăvară, tatăl lui i-a cumpărat mașină! Era ceva ca venit din universul îndepărtat. Nu pot să redau, ce vorbe colindau mahalaua, se simțea cum treceau de la casă la casă, băteau la uși, treceau pe spinarele pisicilor printre scândurile gardurilor, săreau în capul oamenilor și amețeau mai zdravăn ca paharul cu vin. Era un fel de temă comună, de parcă mașina și chiar băiatul aparțineau tuturor. S-au bulucit și cei mari și cei mici, chiar și eu, mă simțeam un pic mai importantă, el venind pe la noi mai des, îl consideram un fel de prieten apropiat. Acum încerc să-mi amintesc, dacă cineva a luat în seamă ce făcea el, ce zicea, dacă măcar scotea un cuvânt. Mințile erau preocupate doar de mașină și de unde banii, și că era prea tânăr, și că nu a meritat, și că ce-o să facă cu ea, că au stricat băiatul cu atâtea daruri și multe altele de acest fel. Poate așa și era, poate aveau dreptate, de fapt așa și au rămas vorbele în aer, ca să le spele ploaia, să le ardă soarele, să le împrăștie vântul, căci mașina nu s-a mai mișcat de lângă gard, iar a doua zi tânărul a dispărut.
    Mai țin minte că mi-a lipsit într-un fel, când o întrebam pe bunica unde s-a dus, parcă nu-și mai găsea cuvintele și o umbră se așternea peste fața ei. N-am mai întrebat nimic, acum când îmi apar întrebări fără răspuns, deseori mă înfioară o îngrijorare prăfuită, ca o haină nouă-veche, demult lăsată într-un colț de cerdac și care n-a fost purtată niciodată.
    Azi iar am prins-o, șezând la poartă și uitându-se în partea ceea. Dar azi nus-a întors repede să n-o văd, ci mi-a arătat desenul, în care timpul a înțepenit în clipa de atunci – un mai de un verde strălucitor, împodobit cu flori de tot neamul, acoperit de mătasea azurie a cerului și cu mașină nouă, în care cânta energic Zdob și Zdub.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu