***
Vama Veche şi Antrepozitele Iaşi
O clădire din Iaşi depre care nu se știu decât,câteva date. Cunoscută şi drept Vama Veche, clădirea din cărămidă de peste drum de Gara Mare este situată într-o zonă emblematică a oraşului.
Odată cu construcţia căii ferate spre Basarabia a fost nevoie şi de o clădire a vămii în apropiere pentru a se facilita comerţul cu Moscova. În acea perioadă În 1874 a fost inaugurată calea ferată de ecartament larg de la Iaşi la Nicolina - Ungheni - Chişinău de 1524 mm, pentru a se realiza legătura cu Rusia.
Alegerea ecartamentului larg, la construcţia acestei linii, a stârnit unele comentarii maliţioase în ziarele din Bucureşti ("filoruşii de la Iaşi au construit o linie cu ecartament rusesc"), dar alegerea acestei soluţii tehnice se va dovedi inspirată, trenurile ruseşti putând fi încărcate direct din Iaşi, nemaifiind necesară transbordarea mărfii în staţia Ungheni.
Pe atunci, liniile de ecartament normal (care ieşeau din gara Iaşi) şi cele de ecartament larg (care plecau spre Ungheni) se întâlneau în clădirea "Antrepozitelor" Iaşi, actuala "Vama Veche". Construcţia acestei linii a fost justificată de faptul că, încă de pe atunci, România exporta cantități destul de mari de mărfuri în Rusia (produse alimentare şi lemn în special).
În 1877, peste această linie largă se suprapune ("se încalecă") şi o linie cu ecartament normal.
Răsărită parcă din coloratura pestriţă de flori şi din glas de precupeţe, impozanta construcţie şi-a început istoria ca imobil în 1873, când regele Carol I, aflat în vizită la Iaşi, şi a aşezat piatra de temelie la "Casa de vamă" din gara Iaşi, constructor al edificiului fiind Grigore Eliad, (n.d.1833 - 1901)( care între 1872-1874 a realizat și tronsonul de cale ferată cu ecortament larg între Iaşi-Ungheni, pe o lungime de 21,4 km.), dar arhitectul este Henry Susskind.
Pe piatra de temelie era scris “Domnia Carol I” precum şi numele tuturor miniştrilor de atunci. Alături de piatra de temelie au fost aşezate şi câteva monede care circulau pe-atunci, caroli de aur şi ducaţi de argint, pentru a mărturisi generaţiilor viitoare despre trecutul apus.
E depozit-magazin, loc de unde, vorba primarului Vasile Pogor, "comersanţii din târguşoare şi sate vor veni la antrepozite pentru a se aproviziona cu marfă". Vamă şi Antrepozitele de azi: clădirea a fost împărţită în două. Unul dintre proprietari este Constantin Codreanu, cel care deţine firma de transport Transbus Codreanu, iar celălalt este cel care deţine lanţul Medcenter Medicarom, Alexandru Iosub, Macovei Ionel.
Clădirea este monument istoric înscrisă în Lista Monumentelor Istorice sub codul LMI IS-II-m-B-03893, pe poziția 1054.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu